تست ،بازرسی فنی و صدور گواهی سلامت تاورکرین
شاید تابحال موارد بسیاری از سقوط تاور کرین ها و خسارات مالی و جانی آنها را در سطح شهر مشاهده کرده باشید. مطمئن باشید مدیران این پروژهها از اعمال بازرسیهای مقرر و مدون که از سوی اتحادیه تنظیم شده است؛ سرباز زدهاند. جهت تامین امنیت مالی و جانی در محیطهایی که تاور کرین نصب میشود بازرسی هایی تعبیه شده است. اعمال این بازرسیها بصورت روزانه، ماهیانه و سالانه بروی جرثقیلها ضروری میباشد.
بازرسی جرثقیل های برجی (TOWER CRANE) به سه روش زیر انجام می شود:
۱- بازرسی تاور کرین پیش از شروع کار توسط راننده جرثقیل برجی (تاور کرین)
در این بازرسی تاور کرین که به شکل روزانه و قبل از شروع شیفت کاری توسط اپراتور جرثقیل برجی (تاور کرین) انجام می شود.
موارد زیر به صورت چشمی در بازرسی تاور کرین بازدید می شوند:
- کلیه موارد ارائه شده در دفترچه ی راهنمای عملیاتی دستگاه جرثقیل برجی
- کنترل های عملیاتی و اضطراری تاور کرین
- ترمزها
- قفل، کلید و نشانگرهای ایمنی تاور کرین
- بازرسی چشمی از ساختار دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
- بازرسی تاور کرین جهت قرار گیری صحیح سیم بکسل درون درام و قرقره ها در تاور کرین
- بازرسی تاورکرین با هدف تشخیص آسیب دیدگی سیم بکسل ها

۲- بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت مداوم
این برنامه بازرسی تاورکرین توسط فرد با صلاحیت به صورت بازدید چشمی و طبق موارد ذیل انجام می گیرد:
- هماهنگی عملکرد و کنترل سرعت اجزا تاور کرین
- بازرسی تاور کرین جهت کنترل های عملیاتی و اضطراری،تجهیزات، نشانگرها و قفل های ایمنی دستگاه جرثقیل برجی
- روغن کاری قسمت های متحرک، بازرسی تاور کرین از اجزا فیلتر روغن و سطح مایع دستگاه تاور کرین

۳- بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت ۱۰ ساله
این شیوه بازرسی جرثقیل های برجی با اهداف کلی زیر انجام می شود:
. بازرسی جرثقیل جهت وضعیت عملکرد بخش های ساختاری، مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک جرثقیل برجی
- استفاده از آزمون های غیر مخرب (NDT)
- سیستم های ترمز جرثقیل تاور کرین
- بازرسی تاور کرین جهت سیستم های کنترلی، ایمنی و اضطراری
- مناسب بودن دستورالعمل های ایمنی و اجرایی مطابق شرایط کار

موارد ذیل در این نوع بازرسی جرثقیل های برجی (تاورکرین) مورد بررسی قرار می گیرند:
۱- رینگ گردان
۲- موتور ، پمپ و شیارهای هیدرولیک
۳- درام بالابر
۴- سیستم ترمز
۵- قرقره های سیم بکسل
۶- سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم
۷- گیربکس
۸- بوم
۹- چارچوب A شکل
۱۰- پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم)
۱۱- سیم بکسل (طناب فلزی)
۱۲- سیستم های الکتریکی
۱۳- موتورهای الکتریکی
- باز کردن اجزای موتورهای الکتریکی دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
- . بازرسی تاور کرین از جاربک ها و بلبرینگ ها، کلید ها و سیم کشی موتور از لحاظ وجود آسیب و فرسودگی
- . بازرسی تاور کرین از پین ها و شیار خار شفت ها از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی
۱۴- بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب
- بازرسی جرثقیل های برجی از چرخ های قسمت متحرک قلاب
- بازرسی تاور کرین و جایگزینی چرخ های قلاب در صورت نیاز
- آزمون غیر مخرب برای شناسایی ترک خوردگی
۱۵- بازرسی مجموعه ی قلاب تاور کرین
- بازرسی تاور کرین از مجموعه ی قلاب از نظر ابعاد و تضمین مطابقت با مشخصات سازنده.
- آزمون غیر مخرب برای تشخیص ترک خوردگی قلاب
طراحی ایمن جرثقیل های برجی (تاورکرین)
هنگام طراحی این گونه جرثقیل ها موارد ذیل حائز اهمیت است:
- پایداری جرثقیل برجی (تاور کرین)
- واژگونی جرثقیل برجی (نیروهای حاصل از باد و بار معلق)
- طراحی مناسب و ایمن زیر بنا و پایه ستون جرثقیل برجی (تاورکرین)
- اندازه و طرح ستون جرثقیل های برجی بستگی به عواملی مانند ارتفاع برج، سرعت باد، نوع و طول بوم ، نوع زیر زمین، ظرفیت تحمل آن و ظرفیت دارد.
- نحوه ی طراحی و تعداد قطعات ساختاری و موقعیت نصب آن ها در جرثقیل برجی
خطرات عمده هنگام کار با جرثقیل های برجی (تاور کرین)
۱- نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و . . .
واژگونی جرثقیل های برجی (تاورکرین) می تواند نتیجه ی نقص در اجزای ساختاری بوده باشد که به طور مناسب قسمت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند یا به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.
۲- واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد.
عوامل موثر در واژگونی جرثقیل برجی عبارتند از :
- عدم استفاده صحیح از وزنه های تعادلی در جرثقیل تاور کرین (وزنه های خیلی سبک و خیلی سنگین هر دو خطرناکند)
- بستن نادرست پیچ و مهره های اتصال دهنده
- عدم نصب صحیح تیرهای اتصالی جرثقیل تاور کرین
- طراحی ضعیف ستون جرثقیل تاور کرین
۳- برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)
۴- سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)
۵- سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل یرجی)
۶- گاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.
موارد ایمنی هنگام برپایی (ERECTION) و برچیدن (DISMANTLE) جرثقیل های برجی (جرثقیل تاورکرین)
- پایداری دستگاه جرثقیل تاور کرین در نظر گرفته شود.
- تاثیرات منفی روی سایر تاسیسات مجاور لحاظ شود.
- استفاده از ابزار دستی ،ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات مهم است.
- اجزای در حال نصب در جرثقیل تاو کرین به خوبی مهار شده و کنترل شوند.
- شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید در نظر گرفته شود.
- رویه های نصب تجهیزات برقی دستگاه رعایت شود.
- از افراد ماهر و مجاز برای برپایی و برچیدن استفاده شود.
- ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین لحاظ شود.
- به یاد داشته باشید تا زمانی که یک قطعه را محکم سر جای خویش نبسته اید هرگز آن را رها نکنید.
- استفاده از پیچ و مهره های سالم و استاندارد در جرثقیل تاور کرین.
- برپایی و برچیدن جرثقیل تاورکرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.
- از تردد نفرات در پشت، زیر و اطراف جرثقیل و وزنه های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب، جلوگیری شود.
- هرگونه عملیات چرخشی هنگام بالابردن قالب نصاب ممنوع است.
- حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.
- برای جلوگیری از سقوط نفرات، تمام پرتگاه ها و لبه ها توسط نرده ها و توری فلزی حفاظ گذاری شوند.
- هنگام برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین، مراقب خطوط برق هوایی باشید.
- تمام نفرات هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصا کمربند ایمنی استفاده کنند.
- هنگام عملیات برپایی یا برچیدن جرثقیل تاورکرین حداقل به فاصله ۲۰ متر از ستون جرثقیل به عنوان منطقه ی خطرناک توسط نوار خطر و موانع ایمنی مشخص شود.
- تمام سطوح راهروها و راه پله ها در جرثقیل تاور کرین باید از مواد غیر لغزنده مانند ، صفحات فلزی آجدار پوشیده شود.